--- Blindness (Körlük) ---

Yönetmen: Fernando Meirelles (City Of God (Tanrıkent)

Oyuncular: Julianne Moore, Mark Ruffola, Dany Glover, …

Konu: Adı bilinmeyen bir şehirde, ne olduğu anlaşılamayan bulaşıcı bir körlük salgını başlar.

"Beyaz körlük" olarak tabir edilen bu durumdan etkilenmeyen tek kişi bir göz doktorunun karısıdır. Yavaş yavaş herkesi etkisi altına almaya başlayan bu salgının yayılışını ve yaşanan kargaşa ortamını canlı canlı gören doktorun karısı (Julianne Moore), kendisini ve ailesini bu zor durumdan kurtarmaya çalışır.

Sonuç: Anlatım tekniğini; anlatılan şeye göre düzenlemek film katmanlarının öğrenilmesi gereken ilk merdiven taşlarından biridir. Sinema öğrencileri veya yeni film çekerler; tiyatrodan kalma görüntü kaydetme tembelliklerini bir kenara bırakıp biraz bu işi öğrendim demeye başladıkları zamanlarda genellikle film türü, atmosferi ve oyunculuk üzerinde etkili olan teknik öğeleri (montaj, kamera hareketi, vb. ) anlatılan şeylerle bağlamaya, özdeşleştirmeye çalışırlar. Mesela Nuri Bilge Ceylan’ın Üç Maymun filminden bir örnek verelim: “Genç çocuk evden ilk çıktığında film başlarken yani trene bineceği vakit kameraya doğru geniş bir planda hareket etmektedir. Bu sinematografik bir anlatı dilidir ve iyi bir yönetmen tarafından planlanmış bir olay anlatma yöntemidir. Bu dil ve bu örnek çözümlenirken şöyle bir genel anlatım düşünebiliriz: Bu kameraya doğru yürüyüş bize daha sonraki planlarda çocuğun evden uzaklaştığını ve kameranın çocukla birlikte kalarak çocuğu anlatacağını söyler. Düşünen için film olayı çocukla birlikte yürüyecektir. Fakat ikinci bir sahnede çocuk evden çıkarken (annenin aldattığı sahne) tren istasyonuna ilk sahnedeki gibi bir kameraya yaklaşma ile değil de sabit planda evin çatısından çocuğun uzaklaşmasını yani aynı ilk yolun alımı gösterilmiştir. Kamera evde kalmış çocukla hareket etmemiştir. İşte burada düşünen için bu çocukla devam etmeyen sabit plandaki kamera bir sonraki sahneye bu eve bir geri dönüş ve yakalanma hissi taşıyacaktır.

Anlatılan basit sinematografik anlatım klasik düzen için vazgeçilmezdir. Yönetmenlik ve sinemadan anlama bu teknikle insanı içine alır. Blindness filminin tüm açılımı da bu örnekle özetlenebilir. İyi bir senaryo ve ismen “Beyaz Körlük”; sinematografik olarak sabit kamera hareketleri ve beyaz montaj teknikleri, duygusal olarak da oyunculuk ile desteklenmiştir. Bu seçilen anlatım çoğu zaman gözü yormakta istenilen etkiyi verememektedir. Öz olarak da daha iyi kural bozan bir anlatım yapılması gereken bir film klasik anlatının dinamitlenmeye çalışılması ile irite eder bir hal almıştır.

Göz atılması özel izleyici için gerekli genel izleyici için çok da mühim olmayan bir film ile yeniden görüşmek üzere…

Mehmet Emin Yıldırım

meyproduction@gmail.com