4 Ocak 2012 Çarşamba

Mehmet Emin Yıldırım ile “Film Yapım ve Yönetmenlik Atölyesi”



“Sen Neysen Sinema O’dur.”
Derdin ne?
Neden film yapmak istiyorsun?
Resim yapabilirsin mesela. Alırsın eline fırçanı, bir kare- dikdörtgen- üçgen alan bulursun üstüne çizebilecek, kafana göre sağa- sola, aşağı- yukarı hareket ettirirsin ellerini.
Olmadı mı? Yeteneksiz misin? Yoksa çizmek yeterli değil mi? Fırçan; düşüncelerine ulaşmakta zorluk mu çekiyor bu günlerde!



Kitap yazabilirsin mesela. Kalemin, daktilon, klavyen varsa işin tamamdır. Sadece iki nokta arasında hareket etmiş olman yeterlidir. A’dan B’ye geçmiş olman bir kitap yazman için yeterli bir içerik oluşturmuştur sana.
Olmadı mı? Onu da mı yapamıyorsun? Yoksa kelimeler kafandaki anları anlatırken çok mu abartıyorlar kendilerini. Çok mu konuşmak zorunda kalıyorsun…
Neden arkadaş?
Hobi olsun, spor olsun, yeni arkadaşlıklar olsun, vakit dolsun mu diyorsun.
Evet bunlar oluyor buralarda. İyi dostluklar, entelektüel birikim, iyi bir çevre, iş imkanları. Hepsi var bu atölyede…
Yoksa…
Sinemacı olmak için her şeyden vazgeçtim mi diyorsun? Karımdan, işimden ayrıldım. Hırslıyım, yetenekliyim, imkan olsa tepeye vururum ben bu sinemayı mı diyorsun!
Evet bunlar da gerekli senin için. Azim, hırs, yetenek, imkan, merak. Ama şunu merak etme sakın; her türlü eksiğini artıya dönüştürebilecek tecrübede insanlar ile tanışacaksın buralarda…
Cidden son kez soruyorum, derdin ne arkadaş?
Daha ötesine; Bresson’un, Bergman’ın, Antonioni’nin, Tarkovski’nin üstüne çıkmalıyım mı diyorsun. Kubrick’ten, Nolan’dan, Aranofsky’den, Welles’den daha iyiyim mi diyorsun yoksa. Onlardan daha iyi olduğunu mu ispat etmeye çalışıyorsun yapacağın filmlerinle…
Yoksa; Çağan Irmak’tan, Reha Erdem’den, Yavuz Turgul’dan, Kaplanoğlu’ndan, Bilge Ceylan’dan mı kıskanıyorsun Türk Sinemasını?
Doğrudur…
Biçimsel olarak ilerlemen için, kendi biçimini oluşturman için aslında, sinemanın asırlık teorisini doruğuna ulaştırman için yani; rekabete, kendine güvene, ego tatminine ve birazcık da kopya çekmeye ihtiyacın var.
Bu kadar mı? Egonu mu tatmin edeceksin sadece…
Yoksa; o kafandaki düşünceler sığmaz mı oldu kafatasına. Anlatmak zorunda olduğun şeyler mi var? Anlatmazsan bu kozmik düzenin sendeye uğrayacağını mı düşünüyorsun. Evren ile birlikte yaratmak mı derdindesin. Mükemmel olmak için değil, ego tatmini için değil yani bir bütün olmak için mi yapıyorsun bunları.
Yaratmak bir elzem mi oldu artık senin için!
Koca bir bütün, bölünemez, ayrılamaz olmak mı istiyorsun!
Yoksa hiç derdin yok mu, bıraktın mı sessizliğe benliğini…
Seç birini arkadaş ve harekete geç!
Gel yarat ve artık istemekten vazgeç!
Enerjini boş yere harcamayı bırak!
Gel yarat ve dedikodudan, sonu gelmez trafik karmaşasından, her gün kafanda patronunu öldürmekten, sokakta boş yere vakit harcamaktan, karınla tartışmaktan, kendini ıskalamaktan vazgeç.
Gel yaratalım ve sanatçı olalım arkadaş…
Gel bir bütün olalım arkadaş…
Bence en güzel sinema yapma yöntemi budur.
Bence; sinema yapmak için en güzel metot; kendin olmak yani sinemanın kendisi olmaktır…
Mehmet Emin Yıldırım ile ” Film Yapım ve Yönetmenlik Atölyesi”
Atölye Tarihi: 11 Şubat- 01 Nisan 2012 
Uygulamalı Ders Saati:60 Saat + 25 Saat (İsteğe Dayalı) (Detaylı Film Analizleri)
Takvim:Hafta İçi Üç Gün 3 Saat (Gece ve Gündüz)
Hafta Sonu 4 Saat (Gündüz)
* Atölye öğrencilerine ve eğitmene uygun olmak koşuluyla program yeniden düzenlenebilir.
Atölye Genel İçeriği:
    • Bir Sanat Olarak: Sinema
    • Anlatı Modelleri ve Sinema Anlatısı
    • Sinemada Gösterge Bilim: İmge, Simge, Metafor, Alegori Kullanımı
    • Klasik, Modern ve Postmodern Sinema Akımları
    • Sanat- Bilim, Sanat- Felsefe, Sanat- Din İlişkileri
    • İfade Özgürlüğü ve Sanatsal Biçim
    • Sanat Dalları ve Sinema Arasındaki İçerik ve Biçim Sorunu
    • Bir Sinema Filminin Oluşum Süreci
    • Bağımsız Film, Festival Filmi ve Gişe Filmi Ayrımları
    • Uzun Metraj, Kısa Metraj, Belgesel ve Animasyon Film Seçenekleri
    • Bir Uzun Metraj Filmin Ön Hazırlık Sürecinin İncelenmesi
    • Bir Uzun Metraj Filmin Çekim Aşamasının İncelenmesi
    • Bir Uzun Metraj Filmin Video Montajı, Ses Montajı, Post Prodüksiyon Aşamasının İncelenmesi
    • Bir Uzun Metraj Filmin Oluşmasında Emeği Geçen Birimlerin Tanıtılması
    • Yönetmen, Görüntü Yönetmeni ve Sanat Yönetmeni Ayrımları
    • Otör Yönetmen ve Sanatçı İlkesi
    • Bir Uzun Metraj Film Yapımının Detaylı İncelenmesi:
    • Senaryo: Edebi ve Görsel Taslaklar
      • Klasik Senaryo Yazım Disiplini (Sinopsis, Tretman, Senaryo)
      • Dış Sunumlar İçin Proje Hazırlanması (Resmi Kurumlara Başvuru)
      • Yapımcılar İçin Senaryo ve Bütçe Hazırlanması
      • Senaryosuz Sinema
    • Görüntü Yönetimi
      • Digital ve Film (Pelikül) Ayrımı
      • Kadraj Disiplini ve Çekim Ölçekleri
      • Kamera Hareketlerinin Film Biçimi Üzerindeki Etkisi
      • Fotografi ve Sinematografi
      • Fotografik Unsurların Sinema Üzerindeki Etkileri
      • Digital Kameranın Teorik ve Pratik Analizi
      • Yapay ve Doğal Işık Kullanımı
      • Işık Kullanımının Film Biçimi Üzerine Etkisi
      • Pratik Deneyimler (Lens Kullanımı, Tripod, Kırmızı Kafa, Kino- Light, Flaş ve Şemsiye Kullanımı, Filtre Kullanımı)
    • Ses Yönetimi
      • Mikrofonlar ve Etkileri
      • Ses Unsurları ve Sinema Üzerine Etkileri
      • Pratik Deneyimler (Boom Kullanımı, Harice Diske Kayıt Seçenekleri)
    • Kurgu ve Tekniği
      • Eisenstein, Eski Rus Sineması ve Matematiksel Montaj (Meyerhold, Pudovkin, Kuleşov, Dovjenko)
      • Griffith ve Dramatik Montaj (John Ford, Orson Welles, Alfred Hitchcock)
      • İtalyan Yeni Gerçekçiliği ve Sosyal Montaj ( Vittoria De Sica, Roberto Rossellini)
      • Avant- Garde, Yeni Dalga Akımı ve Oyuncu Montajı ( Jean- Luc Godard, Robert Bresson)
      • Yakın Rus Sineması ve Sanatçı Montajı (Andrei Tarkovski, Alexander Sokurov, Sergei Paradjanov)
      • Yeni Türk Sineması ve Ses Montajı ( Semih Kaplanoğlu, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz)
    • Kısa Film Üzerinden Pratik Deneyimler
      • Ekip Oluşturulması ve Ön Hazırlık
      • Senaryo Yazımı, Seçimi
      • İç ve Dış Çekim Prodüksiyonu
      • Edius, Adobe Primiere, Ulead Video Editor ile Kısa Filmin Montajının Yapılması
      • Çıktı Dosyaların Festivallere Gönderim Aşamasının Detayları
    • Detaylı Film Analizleri
      • Eisenstein ve Potemkin Zırhlısı Detaylı İncelenmesi
      • Robert Bresson ve Rastgele Baltazar Detaylı İncelenmesi
      • Vittoria De Sica ve Bisiklet Hırsızları Detaylı İncelenmesi
      • Stanley Kubrick ve Otomatik Portakal Detaylı İncelenmesi
      • Andrei Tarkovski ve Kurban Detaylı İncelenmesi
*Ders içeriği eğitmen ve öğrencilerin uzlaşması halinde öncelik sırasına göre yeniden düzenlenebilir.
Derslik Adresi:
Abide- i Hürriyet Cad. Günaydın Apt. No: 34 Kat:2 Daire No: 5 (Aselsan, Şişli Polis Merkezi Amirliği Karşısı)
Osmanbey- Şişli/ İstanbul
Ön Başvuru ve Detaylı Bilgi İçin:
0505 8513051- 0535 5607194
http://www.facebook.com/parasinema (Mehmet Emin Yıldırım)
http://www.facebook.com (Mertkan Arat)
* Mehmet Emin Yıldırım’ın özgeçmişi, yazı ve filmleri için:
*Kontenjan; özel ders mahiyetinde gerçekleşek dersler için ciddi anlamda sınırlıdır.
*Etkinlik ücretlidir…

Mehmet Emin Yıldırım ile “Senaryo Atölyesi”


 Mehmet Emin Yıldırım ile “Senaryo Atölyesi”


Atölye Tarihi: 12 Aralık 2011- 13 Ocak 2012
Uygulamalı Ders Saati: 45 Saat
Takvim:Hafta İçi Üç Gün 3 Saat (Gece ve Gündüz)
Hafta Sonu 4 Saat (Gündüz)
* Atölye öğrencilerine ve eğitmene uygun olmak koşuluyla program yeniden düzenlenebilir.






Atölye Genel İçeriği:
      • Görsel Fikir
      • Edebi Fikir ve Görsel Fikir Farklılıkları
      • Edebi Fikir Taslağı Olarak Senaryo:
        • Senaryo Yazımın Temel Prensipleri
        • Öyküleme ve Anlatı Teknikleri
        • Sinema ve Edebiyat Benzeşkesi
        • Olay ve Durum (Hal) Sineması
        • Olay Örgülü Öyküleme Tekniği
          • Sinema ve Mit
          • Sinema ve Epik Anlatı
          • Sinema ve Drama
          • Olay Örgülü Klasik Anlatı
          • Klasik Akım (Main Stream) Filmleri ve Yönetmenleri
        • Minimal Olay Örgülü Öyküleme Tekniği
          • Durum Öyküleri (Cehov, Gorki, Hemingway)
          • Durum Öykülerinin Görsel Aktarımı
          • Durum Öykülemesine Örnek Teşkil Eden Filmler
          • Minimal Olay Örgülü Film Yönetmenleri
        • Olay Örgüsüz Öyküleme Tekniği
          • Kolaj Filmler
          • Görsel Taslak Üzerinden Anlatı
          • Olay Örgüsüz Filmler ve Yönetmenleri
      • Görsel Fikir Taslağı Olarak Senaryo:
        • Senaryosuz Film
        • Durum ve Olay Öykülerinin Aşkınlığı
        • Görsel Biçimleme; Metafor, İmge ve Simge Aşamaları
        • Görsel Düşünce+ Görsel Sinema Fikri Uygulaması
      • Senaryo Yazımı
        • Edebi Fikrin Görsel Fikire Aşkınlanması
        • Klasik Senaryo Disiplini
          • Sinopsis
          • Tretman
          • Sıralı Tretman
          • Senaryo Oluşumu
          • Olay Örgülü Öyküleme ve Durum Hikayelerinin Karakterleri
          • Diyalog Yazımı
          • Bakanlık Başvuruları İçin Senaryo Örnekleri
          • Uzun Metraj ve Kısa Metraj Film Senaryo Farklılıkları
          • Önemli Örnekler ile Uzun Metraj Film İncelemeleri
      • Senaryonun Görsel Vizyonu
        • Mizansen Kurgulama
        • Sahne Sanatları ve Kompozisyon İlişkisi
        • Senaryo Dışında Film Karakteri Yaratımı
* Ders içeriği eğitmen ve öğrencilerin uzlaşması halinde öncelik sırasına göre yeniden düzenlenebilir.
Derslik Adresi:
Abide- i Hürriyet Cad. Günaydın Apt. No: 34 Kat:2 Daire No: 5 (Aselsan, Şişli Polis Merkezi Amirliği Karşısı)
Osmanbey- Şişli/ İstanbul
Ön Başvuru ve Detaylı Bilgi İçin:
0505 8513051- 0535 5607194
http://www.facebook.com/parasinema (Mehmet Emin Yıldırım)
* Mehmet Emin Yıldırım’ın özgeçmişi, yazı ve filmleri için:
* Kontenjan; özel ders mahiyetinde gerçekleşek dersler için ciddi anlamda sınırlıdır.
* Etkinlik ücretlidir…

Mehmet Emin Yıldırım ile "Sinema ve Tarkovski" Seminerleri



 Tarkovski’nin Kullanım Kılavuzu
Bir yönetmen, bir film yönetmeni, bir filmde yönetmen sıfatıyla varolan kişi nedir, kimdir?
Sanatçı, yaptığı pratik işin basit anlamda ne olduğu önemli olmayan o koca hakikat arayışçısı (bulucusu) kimdir, nedir?
Bir film; içeriğinde taşıdığı senaryosu, görüntü teknik yönetimi, ses düzenlemeleri ve uygulayıcı oyuncuları ile oluşturulan bir kolaj mıdır, yoksa bu her birim kendi iç özütlerini kendi potalarında eriterek bir bütünün dışa çıkmasını sağlayan aracılar mıdır?
Bir film; evren- varoluş- kısaca Tanrı ile birlikte çekilebilir mi? Yoksa bu koca kozmik düzen, yönetmeni bir aracı olarak kullanarak kendi filmini mi çekmektedir?
Sinema sanatı en sade bakış açısıyla nedir, kimdir, nereye evrimleşmektedir?
Soru sormadan yola çıkmayalım. Ama ne zaman duracağız! Sorularımız bitecek mi?
Madem derdiniz Tarkovski’ye kadar ulaşmış o zaman aslında her sorunun yeni bir sorunun kıvılcımı olduğunu biliyor olmalısınız!
Eeee…
Tarkovski:
İsmini samimiyetimden dolayı uzatıp yazmadığım hıristiyan kültürünün güzide sanatçısı.
Sinema dünyasına (evrene) kuantlar boyutunda yön vermiş büyük usta.
Sinema eseri ortaya koyduğu için, yani bir yönetmen olduğu için değil bir marangoz da olsa kendi hakikatinin peşinde bir ömür tüketmeyi göze almış olduğu için; güzel insan.
Gelin biraz keşife çıkalım?
Bırakın zihninizi kurcalayan, tam olarak nereye ulaştığı belli olmayan işe yaramaz kavramlarınızı. Bırakın entelektüel yeleklerinizi. Bırakın sonu gelmeyen sol lob aktivasyonu detaycılığı. Tüme varmaya gidiyoruz, tümden gelerek…
Neden mi?
Çünkü; bir sinema filmi; hem biçim, hem de içeriğiyle bir tüm- bütündür. Parçalara ayrılamaz. Ve ancak bir bütün; bütünün kendisi olarak deneyimlenebilir.
Bakın anlamdırılabilir ya da kavranabilir demiyorum. Çünkü sinema bir anlamdırma, yeniden kavrama operasyonu değildir! Bu araçlar terkedilmesi gereken öncül yöntemlerdir; kişisel yolculuklarda…
Deneyimlenebilir diyorum ama bir süreç olarak olarak da değil; 1+1=1 olarak Tarkovski’nin Nostalgia’sındaki gibi.
Kendisinin kendisi olarak diyorum yani…
Tarkovski’yi nerede okumuş, nerede duymuş, nerede üzerine çalışmış, nerede görmüş olursanız olun buyrun gelin.
Tarkovski izlemiş olmak yetmez. Tarkovski izlemiş ve okumuş olmak yetmez. Tarkovski izlemiş, okumuş, üzerine yazmış, üstüne film yapmış bir yönetmen olmak da yetmez.
Tarkovski izlemiş, okumuş, yazmış, üstüne Tarkovski gibi “ilkeleriyle” film yapmış bir özdeş gerek size. Onun gibi korkmadan, kendi “ilkelerini” evrenle birlikte harekete geçirmiş bir özdeş gerek size.
Kısaca Tarkovski gerek size…
Aslında; Tarkovski’den de geçmiş eski bir özdeş gerek size…
Yoksa merkezinden kopamadığın bir çemberinin yarıçapını nasıl tanımlarsın, olacak iş mi? Değil mi?
Gelin Tarkovski’nin özdeşi olun. Hiç yaşamadığınız bir deneyimi tadın. Dışarıda kalmış felsefi yorumlarla değil, alakasız edebi benzetmelerle değil, sorgulanmadan kullanılan dini yorumlarla değil, gelin kendisiyle izleyin Tarkovski’yi.
Gelin özdeş olun, özdeşten kurtulup siz- sen- ben olun.
Gelin ilk önce Tarkovski, sonra kendiniz olun…
Gelin sinema olun.
Var mı sorusu olan?
Mehmet Emin Yıldırım ile “Sinema ve Tarkovski” Seminerleri
Atölye Tarihi: 11 Şubat- 17 Mart 2012
Uygulamalı Ders Saati: 45 Saat
Takvim: Hafta İçi Üç Gün 3 Saat (Gece ve Gündüz)
Hafta Sonu 4 Saat (Gündüz)
* Atölye öğrencilerine ve eğitmene uygun olmak koşuluyla ders programı yeniden düzenlenebilir.
Atölye Genel İçeriği:
  • Tarkovski ve Din
  • Tarkovski ve Metafizik
  • Sinema ve Din (Metodolojisi ile İslam Tasavvufu Yaklaşımı)
  • Sinema ve Zaman
  • Zamansızlık Disiplini ve Kuant Dünyası
  • Sinema ve Mekan
  • Sinemada Mekansızlık Algısı
  • Sinema ve Görsel, İşitsel Deneyim
  • Sinema ve Oyunculuk (Stanislavski Yöntemi ve Tarkovski Eleştirisi)
  • Sinema Filmlerinde Görüntü Birimlerinin Analizi
  • Ses Birimlerinin Sinema Üzerine Direkt Etkileri
  • Sinema ve Montaj
  • Sinema ve Sanat (Müzik, Mimari, Resim, Heykel- İçerik ve Biçim Ayrışması)
  • Sinemada Montaj ve Sergey Eisenstein
  • Sinemada Montaj ve Andrei Tarkovski
  • Sinemada Montaj ve İnsani Duygu- Jean-Luc Godard- Robert Bresson
  • Sinema ve Filosofya- Zihin Felsefesi
  • Tarkovski- Ingmar Bergman- Robert Bresson- Michelangelo Antonioni Benzerlik ve Farklılıkları
  • Tarkovski ve Türk Sineması
  • Tarkovski ve Yeni Türk Sineması Ekolü (Pratik Örnekler)
  • Tarkovski- Semih Kaplanoğlu- Nuri Bilge Ceylan – Zeki Demirkubuz- Reha Erdem Benzerlik ve Farklılıkları
  • Tarkovski ve Mit- Kültür- Toplu Bilinçaltı
  • Tarkovski ve Mehmet Emin Yıldırım (Hıristiyan ve Müslüman Kültür Farklılıkları)
  • Sinema, Sanat ve Hakikat Problemi
  • Sinema ve Otör Yönetmenin Bireysel İlkesi
Ders İçeriği Taslağı:
3 Saat: Tanışma, Tarkovski ve Din, Tarkovski ve Metafizik, Tarkovski ve Din Metodolojisi
3 Saat: Tarkovski’nin Kısa Metraj ve Orta Metraj Filmlerinin İncelenmesi
      • Ubiitsy- Katiller (1958) (Tarkovski 26 Yaşında)
5 Saat: Tarkovski’nin İlk Uzun Metraj Filmi - Ivanovo detstvo- (Ivan’ın Çocukluğu) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin İkinci Uzun Metraj Filmi- Andrey Rublyov- (Andrei Rublev) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Üçüncü Uzun Metraj Filmi- Solyaris (Solaris) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Dördüncü Uzun Metraj Filmi- Zerkalo (Ayna) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Beşinci Uzun Metraj Filmi- Stalker (İz Sürücü) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Altıncı Uzun Metraj Filmi- Nostalghia (Nostalji) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Son Filmi- Offret -(Kurban) İncelenmesi
4 Saat: TarkovskiFilmlerinin Son Değerlendirmeleri ve Filmlerin Yeni Bir Film Yapımına Yöntem Sağlayacak Pratik Sürecinin İncelenmesi
* Ders içeriği eğitmen ve öğrencilerin uzlaşması halinde öncelik sırasına göre yeniden düzenlenebilir.
Derslik Adresi:
Abide- i Hürriyet Cad. Günaydın Apt. No: 34 Kat:2 Daire No: 5 (Aselsan, Şişli Polis Merkezi Amirliği Karşısı)
Osmanbey- Şişli/ İstanbul
Ön Başvuru ve Detaylı Bilgi İçin:
0505 8513051- 0535 5607194
http://www.facebook.com/parasinema (Mehmet Emin Yıldırım)
* Mehmet Emin Yıldırım’ın özgeçmişi, yazı ve filmleri için:
* Kontenjan; özel ders mahiyetinde gerçekleşek dersler için ciddi anlamda sınırlıdır.
* Etkinlik ücretlidir…