4 Ocak 2012 Çarşamba

Mehmet Emin Yıldırım ile "Sinema ve Tarkovski" Seminerleri



 Tarkovski’nin Kullanım Kılavuzu
Bir yönetmen, bir film yönetmeni, bir filmde yönetmen sıfatıyla varolan kişi nedir, kimdir?
Sanatçı, yaptığı pratik işin basit anlamda ne olduğu önemli olmayan o koca hakikat arayışçısı (bulucusu) kimdir, nedir?
Bir film; içeriğinde taşıdığı senaryosu, görüntü teknik yönetimi, ses düzenlemeleri ve uygulayıcı oyuncuları ile oluşturulan bir kolaj mıdır, yoksa bu her birim kendi iç özütlerini kendi potalarında eriterek bir bütünün dışa çıkmasını sağlayan aracılar mıdır?
Bir film; evren- varoluş- kısaca Tanrı ile birlikte çekilebilir mi? Yoksa bu koca kozmik düzen, yönetmeni bir aracı olarak kullanarak kendi filmini mi çekmektedir?
Sinema sanatı en sade bakış açısıyla nedir, kimdir, nereye evrimleşmektedir?
Soru sormadan yola çıkmayalım. Ama ne zaman duracağız! Sorularımız bitecek mi?
Madem derdiniz Tarkovski’ye kadar ulaşmış o zaman aslında her sorunun yeni bir sorunun kıvılcımı olduğunu biliyor olmalısınız!
Eeee…
Tarkovski:
İsmini samimiyetimden dolayı uzatıp yazmadığım hıristiyan kültürünün güzide sanatçısı.
Sinema dünyasına (evrene) kuantlar boyutunda yön vermiş büyük usta.
Sinema eseri ortaya koyduğu için, yani bir yönetmen olduğu için değil bir marangoz da olsa kendi hakikatinin peşinde bir ömür tüketmeyi göze almış olduğu için; güzel insan.
Gelin biraz keşife çıkalım?
Bırakın zihninizi kurcalayan, tam olarak nereye ulaştığı belli olmayan işe yaramaz kavramlarınızı. Bırakın entelektüel yeleklerinizi. Bırakın sonu gelmeyen sol lob aktivasyonu detaycılığı. Tüme varmaya gidiyoruz, tümden gelerek…
Neden mi?
Çünkü; bir sinema filmi; hem biçim, hem de içeriğiyle bir tüm- bütündür. Parçalara ayrılamaz. Ve ancak bir bütün; bütünün kendisi olarak deneyimlenebilir.
Bakın anlamdırılabilir ya da kavranabilir demiyorum. Çünkü sinema bir anlamdırma, yeniden kavrama operasyonu değildir! Bu araçlar terkedilmesi gereken öncül yöntemlerdir; kişisel yolculuklarda…
Deneyimlenebilir diyorum ama bir süreç olarak olarak da değil; 1+1=1 olarak Tarkovski’nin Nostalgia’sındaki gibi.
Kendisinin kendisi olarak diyorum yani…
Tarkovski’yi nerede okumuş, nerede duymuş, nerede üzerine çalışmış, nerede görmüş olursanız olun buyrun gelin.
Tarkovski izlemiş olmak yetmez. Tarkovski izlemiş ve okumuş olmak yetmez. Tarkovski izlemiş, okumuş, üzerine yazmış, üstüne film yapmış bir yönetmen olmak da yetmez.
Tarkovski izlemiş, okumuş, yazmış, üstüne Tarkovski gibi “ilkeleriyle” film yapmış bir özdeş gerek size. Onun gibi korkmadan, kendi “ilkelerini” evrenle birlikte harekete geçirmiş bir özdeş gerek size.
Kısaca Tarkovski gerek size…
Aslında; Tarkovski’den de geçmiş eski bir özdeş gerek size…
Yoksa merkezinden kopamadığın bir çemberinin yarıçapını nasıl tanımlarsın, olacak iş mi? Değil mi?
Gelin Tarkovski’nin özdeşi olun. Hiç yaşamadığınız bir deneyimi tadın. Dışarıda kalmış felsefi yorumlarla değil, alakasız edebi benzetmelerle değil, sorgulanmadan kullanılan dini yorumlarla değil, gelin kendisiyle izleyin Tarkovski’yi.
Gelin özdeş olun, özdeşten kurtulup siz- sen- ben olun.
Gelin ilk önce Tarkovski, sonra kendiniz olun…
Gelin sinema olun.
Var mı sorusu olan?
Mehmet Emin Yıldırım ile “Sinema ve Tarkovski” Seminerleri
Atölye Tarihi: 11 Şubat- 17 Mart 2012
Uygulamalı Ders Saati: 45 Saat
Takvim: Hafta İçi Üç Gün 3 Saat (Gece ve Gündüz)
Hafta Sonu 4 Saat (Gündüz)
* Atölye öğrencilerine ve eğitmene uygun olmak koşuluyla ders programı yeniden düzenlenebilir.
Atölye Genel İçeriği:
  • Tarkovski ve Din
  • Tarkovski ve Metafizik
  • Sinema ve Din (Metodolojisi ile İslam Tasavvufu Yaklaşımı)
  • Sinema ve Zaman
  • Zamansızlık Disiplini ve Kuant Dünyası
  • Sinema ve Mekan
  • Sinemada Mekansızlık Algısı
  • Sinema ve Görsel, İşitsel Deneyim
  • Sinema ve Oyunculuk (Stanislavski Yöntemi ve Tarkovski Eleştirisi)
  • Sinema Filmlerinde Görüntü Birimlerinin Analizi
  • Ses Birimlerinin Sinema Üzerine Direkt Etkileri
  • Sinema ve Montaj
  • Sinema ve Sanat (Müzik, Mimari, Resim, Heykel- İçerik ve Biçim Ayrışması)
  • Sinemada Montaj ve Sergey Eisenstein
  • Sinemada Montaj ve Andrei Tarkovski
  • Sinemada Montaj ve İnsani Duygu- Jean-Luc Godard- Robert Bresson
  • Sinema ve Filosofya- Zihin Felsefesi
  • Tarkovski- Ingmar Bergman- Robert Bresson- Michelangelo Antonioni Benzerlik ve Farklılıkları
  • Tarkovski ve Türk Sineması
  • Tarkovski ve Yeni Türk Sineması Ekolü (Pratik Örnekler)
  • Tarkovski- Semih Kaplanoğlu- Nuri Bilge Ceylan – Zeki Demirkubuz- Reha Erdem Benzerlik ve Farklılıkları
  • Tarkovski ve Mit- Kültür- Toplu Bilinçaltı
  • Tarkovski ve Mehmet Emin Yıldırım (Hıristiyan ve Müslüman Kültür Farklılıkları)
  • Sinema, Sanat ve Hakikat Problemi
  • Sinema ve Otör Yönetmenin Bireysel İlkesi
Ders İçeriği Taslağı:
3 Saat: Tanışma, Tarkovski ve Din, Tarkovski ve Metafizik, Tarkovski ve Din Metodolojisi
3 Saat: Tarkovski’nin Kısa Metraj ve Orta Metraj Filmlerinin İncelenmesi
      • Ubiitsy- Katiller (1958) (Tarkovski 26 Yaşında)
5 Saat: Tarkovski’nin İlk Uzun Metraj Filmi - Ivanovo detstvo- (Ivan’ın Çocukluğu) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin İkinci Uzun Metraj Filmi- Andrey Rublyov- (Andrei Rublev) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Üçüncü Uzun Metraj Filmi- Solyaris (Solaris) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Dördüncü Uzun Metraj Filmi- Zerkalo (Ayna) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Beşinci Uzun Metraj Filmi- Stalker (İz Sürücü) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Altıncı Uzun Metraj Filmi- Nostalghia (Nostalji) İncelenmesi
5 Saat: Tarkovski’nin Son Filmi- Offret -(Kurban) İncelenmesi
4 Saat: TarkovskiFilmlerinin Son Değerlendirmeleri ve Filmlerin Yeni Bir Film Yapımına Yöntem Sağlayacak Pratik Sürecinin İncelenmesi
* Ders içeriği eğitmen ve öğrencilerin uzlaşması halinde öncelik sırasına göre yeniden düzenlenebilir.
Derslik Adresi:
Abide- i Hürriyet Cad. Günaydın Apt. No: 34 Kat:2 Daire No: 5 (Aselsan, Şişli Polis Merkezi Amirliği Karşısı)
Osmanbey- Şişli/ İstanbul
Ön Başvuru ve Detaylı Bilgi İçin:
0505 8513051- 0535 5607194
http://www.facebook.com/parasinema (Mehmet Emin Yıldırım)
* Mehmet Emin Yıldırım’ın özgeçmişi, yazı ve filmleri için:
* Kontenjan; özel ders mahiyetinde gerçekleşek dersler için ciddi anlamda sınırlıdır.
* Etkinlik ücretlidir…

Hiç yorum yok: